Name:
Location: New York, New York, United States

Saturday, February 11, 2006

Eiss-University


De eerste week in Port- Alfred is me prima bevallen! Het weer is fantastisch, en de afrikaanse bevolking is erg aardig. Maandag was onze eerste lesdag op de EISS university, en al snel had ik een probleem. De modules die ze hier in Afrika aanbieden heb ik al in Leeuwarden gedaan, als oplossing had ik de keuze tussen een wild-life programma of meedoen met de derde-jaars studenten en mijn disertation hier in Afrika te doen. Uiteraad heb ik voor dat laatste gekozen, al moet ik zeggen dat ik wat onzeker ben over mijn kennis in de hospitality vergelijken met de andere 3e jaars. Het voordeel is dat het belangrijkste moduul is van de hotelschool en dat ik die dan al afgerond heb als ik in Leeuwarden terug kom, het nadeel is dat het voor mij een zwaar moduul gaat worden, en ik smiddags surfen wel op mijn buik kan schijven. Gelukkig hebben we de weekenden nog, gistermiddag na mijn eerste tentamen en presentatie (oei ik was zoooo nerveus), hebben we dan ook heerlijk op het strand gelegen om het weekend te vieren. Tijdens mijn (vele) lessen deze week merkte ik al ontzettend veel verschil in lesgeven; je zult het niet geloven maar hier wordt nog autoritair lesgegeven. Voor ons nederlandse studenten is dat een grote cultuurshock, wij leren niet voor een les, alleen voor een test...toch....De meeste nederlanders hebben in deze week al meer boeken geleerd dan ze ooit op de hotelschool Leeuwarden opengeslagen hebben. Voor mijn disertation werk ik samen met een afrikaans meisje en een jongen uit Purmerend, samenwerken met verschilde achtergronden is niet zo makkelijk, wij nederlanders willen kennis toepassen, afrikanen zijn meer geinteresseerd in theorie. Het meisje met wie ik samen werk heet Linette en is een donkere afrikaan, het aantal donkere en blanke afrikanen is 50/50, maar de leraren zijn allemaal blank. Linette heeft daar ontzettend veel problemen mee, ze denkt voortdurend dat ze achtergesteld wordt en dat blanke studenten veel voorgetrokken worden. Eerst wilde ik dit niet geloven maar nadat de punten van een les bekend werden gemaakt, moet ik toegeven dat discriminatie hier aan de orde van de dag is. Tijdens het eten zitten de donkere mensen aan 1 tafel en de blanke mensen, en wij nederlanders die daar niks van begrijpen, zitten er tussenin. Gisteravond vertelde ik een afrikaan dat mijn doel was om een bruin te worden, hij keek me aan of ik gestoord was, hij zei: you don't want to be brown, brown is bad. Wat me hier ook opvalt is dat veel vrouwen met een gem. leeftijd van 40 jaar ontzettend dik zijn, toen ik vroeg waarom, vertelde ze me dat hier dik zijn status geeft. Hoe dikker een vrouw is, hoe meer geld zij heeft voor eten, dus dat betekend een rijke vrouw. Dit gelt alleen voor de donkere bevolking. Even iets heel anders, het leven hier is zoo ontzettend goedkoop, vandaag een 4 shirtjes gekocht voor 10 euro, en geen lelijke goedkope troep, maar een winkel vergelijkbaar met Zara kleding. Al moet ik zeggen dat al de mode en de gehele lifestyle hier is gebasseerd op surfen. Iedereen draagt surfkleding, en het is hier een komen en gaan van surfbabes- and dudes. Gister avond zijn we met een group op stap geweest in het stadje, en daar liepen veel bejaarde surfdudes rond, echt fout; te bruin, te gespierd en te wit haar. Het uitgaan is hier vrij veilig, al hoor ik veel verhalen over de corruptie politie. Volgens de afrikaanse bevolking is de politie verantwoordelijk voor vele verkrachtingen en moorden. Daar ga ik maar niet teveel op in, maar Port-Alfred is een veilige plaats, dit in tegenstelling tot Jo-burg (Johannesburg). Morgen ga ik met wat meiden wat paarden huren en langs de kust rijden, als het meezit heb ik voor maandag een tocht geregeld naar een township hier in de buurt. Ben vandaag maar niet naar het strand gegaan, de zon is hier namelijk te vel; al de nederlanders zijn verbrand! De zon staat hier dichter bij ons, en bovendien is de ozonlaag veel minder dik. 20 min in de zon hier, is een 1 stranddag in Nederland.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home