Name:
Location: New York, New York, United States

Sunday, May 21, 2006

Shamwari

Zondag was het tijd om mijn tas weer in te pakken, ik ben nog geen week thuis en ben alweer onderweg, soms heb ik wel moeite met het vele reizen, en zou ik graag eens voor een langere tijd op de campus zitten. Een klein tasje op de rug en wat handbagage mee, en op naar Alicedale. Alicedale ligt richting Grahamstown en ligt meer in het binnenland van Zuid-Afrika. In Alicedale heeft de CHN een 2e campus, waar studenten de kans hebben om een wilflife project te volgen. Zomers is het erg warm in Alicedale, nu in de winter is het vooral s’avonds verschikkelijk koud. Je kunt het klimaat hier een beetje vergelijken met een woestijnklimaat, overdag is het gewoon 25 graden s’nachts koelt het af tot 0 graden Celcius. De heenreis naar Alicedale was in de namiddag en begon al donker te worden, langs de gardenroute in Zuid-Afrika vind je asfaltwegen die prima begaanbaar zijn, richting Alicedale heb je een grote zand weg. Met het busje van de CHN ga ik met 3 andere studenten rijden. Op een gegeven moment wijkt een auto voor ons ontzettend uit, en vragen we ons af wat er aan de hand is, nog geen 1 seconde later zien we vlak voor ons een vrouw over de straat waggelen, recht lopen kan ze niet meer, waarschijnlijk is ze dronken. We konden deze vrouw nog maar op 1 haar ontwijken, maar ze gooide zichzelf als ware voor de auto. Op dat moment besef je weer even de andere kant van Afrika. Deze vrouw liep over een kilometers lange zandweg waar de eerst komende 2 uur niks te vinden is. Bijna zeker is dat deze vrouw het niet zal overleven, of ze gooit zich voor de volgende auto zal haar niet op tijd zien. Schokkend, en erg typisch. Na een niet zo leuke rit kwamen we aan in Alicedale, de campus in Alicedale is veel kleiner dan onze campus in Port-Alfred, maar heeft wel een lekker zwembad. Maandagochtend werden we opgehaald door een landrover en werden we naar onze werkplaats gebracht, maar eerst kregen we een algemene introductie van het game reserve Shamwari.
Game reserve Shamwari is een prive game reserve in de Eastern Cape, en heft verschillende awards gewonnen de afgelopen 10 jaar, waaronder werelds beste game reserve. Het park is 20.000 hectare groot en de leeuw, cheeta, jachtluipaard, olifant, buffel, giraffe, neushoorn en nijlpaard zijn hier te vinden. Shamwari is geen groot appartementencomplex midden in de natuur, er is zorgvuldig nagedacht om de natuur in stand te houden. Shamwari heeft 6 verschillende lodges verspreid over het park. Elke lodge heeft zijn eigen charme en kamers. De meeste lodges hebben zo ongeveer 8 kamers, dus kan in totaal 16 gasten onderbrengen. De tarieven die je in de lodge betaald zijn niet mis, je betaalt per persoon per nacht in het seizoen zo 700 euro voor de goedkopere lodges, voor de chiquere betaal je zeker 1000 euro per nacht per persoon. Uiteraard zijn alle game drives inclusief, elke drankje en mag je wel wat service verwachten. Marjolein en ik zijn voor deze week ingedeeld in de lodge Bayethe, deze lodge is niet als de andere, deze lodge heeft namelijk 8 luxe tenten. Dit hebben ze gedaan om de gasten zoveel mogelijk met de natuur in contact te laten brengen. Uiteraad moeten jullie niet verwachten dat dit gewone tenten zijn, elke tent heeft zijn eigen prive zwembadje, en de tent is op alle gemakken voorzien, inclusief houten vloer, airconditioning, bad, en om de gasten een natuurlijk gevoel te geven, sta je s’ochtends in de buitenlucht te douchen.



Met onze landrover gingen we maandag eerst eens langs alle lodges om een idee te krijgen hoe alles eruit ziet, onderweg kwamen we giraffen tegen, vele soorten herten, pumba’s neushoorns. Brendan zijn ouders zijn heel toevallig op vakantie in Shamwari als ik daar werk en daarom hebben zijn ouders Brendan over laten komen, en ons 2 nachten in Shamwari cadeau gegeven. We verbleven in het luxe riverdene, waar we een kamer hadden met alles erop en eraan. Omdat ik in het resort werkte kreeg ik een welkomstcadeau, een fles champage en een gevulde jacuzzi met mijn naam in chocolade geschreven, heel erg bijzonder. Na mijn dag werken in dinsdag heeft Brendan me opgehaald uit Alicedale en zijn we in het donker het game park ingereden. Hij had op de heenreis al wat problemen gehad met hyena’s die voor zijn auto bleven lopen, tjsa hier is alles mogelijk, en toen we bij de hoofdingang kwamen, wilden de mensen de poort niet open doen omdat er cheeta’s bij de poort waren. Dus moesten we een tijdje wachten, na 30 min konden we dan eindelijk het park in. In de lodge hebben we een drankje in de bar gedronken met zijn ouders die ik overigens al eens eerder ontmoet had op een feestje bij Bren thuis. Zijn ouders zijn opgegroeid op een boerderij en zijn met wildlife opgegroeid en wilde graag naar een uitkijkpost om te kijken of we nog wat dieren in het donker zagen. Daar aangekomen, deden de lichten van de uitkijkpost het niet, en was onze ranger (ranger zijn de mensen die je meenemen op game drives en je alles vertellen over de dieren) een beetje nerveus. Rangers lopen allemaal met hun een groot geweer, de naam weet ik niet meer, maar het is een olifantengeweer ongelooflijk indrukkwekkend. De ranger werd omgeroepen en vertelde toen in paniek dat het hek van de lodge nooit gesloten was, dus dat we moesten zorgen dat we daar wegkwamen. Voordat de ranger zijn verhaal afmaakte was hij al aan het rennen, en ik voelde me niet meer zo op mijn gemak. Vanaf de uitkijkpost konden we niks zien, maar we konden de leeuwen horen, en ook een wolf was duidelijk aanwezig, echt ongelooflijk wat een lawaai van beesten zo snachts. De ouders van mijn vriend waren niet bang, maar ik ben toch maar richting lodge gelopen want was doodsbang voor leeuwen en cheeta’s.Woensdag had ik avonddienst dus hoefde ik pas om 3 uur te beginnen, dus ben ik s’ochtends om 7 uur meeggegaan op een game drive. De reden voor de naar game resort en game drive, is van vroeger uit. Vroeger werd er veel op dieren gejaagd als spel; game. Daarom wordt het een game reservaat genoemd. De game drive was zooooooo koud, we zaten op een landrover, en de wind was koud. Heel veel dieren gezien, veel wilde katten, giraffen, neushoorns, een krokodil en heel veel olifanten. De ranger is verantwoordelijk voor ons als gasten, en deze game drive ging bijna mis, we werden namelijk ingesloten door een groep olifanten en konden geen kant meer uit, we waren omringd door zo 40 olifanten. In het begin zag ik de ernst van de situatie niet zo in, en was druk bezig foto’s maken, totdat de leider van de groep, een grote mannetjesolifant op ons af kwam rennen, en met zijn oren ging flapperen. De olifant kwam te dicht bij en ik lag al onder de bankjes van de auto. Met zijn slurf probeerde hij wat heen en weer te slaan en hij maakte ongelooflijk veel lawaai. De ranger stond op met zijn geweer en richte op de olifant om hem dood te schieten, gelukkig op dat moment rende de olifant weg. De ranger legde ons later uit dat een olifant slim genoeg is om te weten dat de ranger hem gedood zou hebben en dat er niks aan de hand was, toch wilde ik geen beesten meer zien, wilde veilig naar mijn kamer. De moeder van Brendan was in paniek, en heeft de hele reis haar ogen dicht gehad. De leeuwen hoefde ik ineens ook niet zo nodig meer te zien, gelukkig konden we die niet vinden. Terug in de lodge was ik nog steeds helemaal onder de indruk van de game drive, dit is waarschijnlijk een van de meest indrukwekkendste dagen in Zuid-Afrika tot nu toe.



Respect voor de natuur heb ik hier wel gekregen, vooral voor de rangers die levensgevaarlijk werk doen. Zo eens worden er rangers aangevallen door de dieren, en ook een week geleden, waren er nog gasten uit de landrover gerend, wat verschrikkelijk gevaarlijk is.Toen ik woensdag aankwam op mijn werk in Bayethe lodge bleek dat ik die nacht met Marjolein in de tent mocht blijven slapen, en ook Hanneke zou komen. Echt fantastisch, een hele ervaring om zo 2 nachten in 2 totaal verschillende lodges van Shamwari door te mogen brengen. Omdat we avonddienst hadden was het niet echt mogelijk om nog vervoer voor ons te regelen, en de lodge was vrij rustig dus was ruimte voor ons. De nacht in de tent vond ik wel een beetje eng, veel geluiden waarschijnlijk de apen, en de wind hoorde je voortdurend gieren. Wel hadden we ons eigen zwembad en hebben Hanneke en Marjolein een gezellig meidenavondje gehad, helaas was ik wat ziek geworden van de “koude”game drive die ochtend en ben ik snel gaan slapen. De volgende morgen hoorde ik de bavianen geluiden maken en durfde Marjolein niet zo goed de tent uit te komen, bang voor neushoorns die daar regelmatig te vinden zijn. De laatste 2 dagen hebben we weer hard gewerkt, vrijdagochtend was onze laatste gamedrive. Deze gamedrive was met 4 jongens uit New York en was ontzettend leuk. We hebben de buffels gezien, de leeuwen op zo 2 meter afstand en de neushoorns van dichtbij.







Photobucket - Video and Image Hosting



Marjolein Hanneke en ik s'ochtends in de kou op de landrover
Photobucket - Video and Image Hosting

Photobucket - Video and Image Hosting

Photobucket - Video and Image Hosting

Photobucket - Video and Image Hosting

Photobucket - Video and Image Hosting

Photobucket - Video and Image Hosting

Photobucket - Video and Image Hosting

Photobucket - Video and Image Hosting

Brendan en ik verbleven in Riverdene
Photobucket - Video and Image Hosting
Ons prive zwembad voor de deur, vanuit het zwembad konden we genieten van de neushoorns, giraffen die voorbij kwamen. Ook konden we de geluiden horen van de olifanten in de verte.



Photobucket - Video and Image Hosting



Bayethe:



Photobucket - Video and Image Hosting



Photobucket - Video and Image Hosting
In Bayethe verbleef ik de andere nachten, deze lodge is eigenlijk een tent. De tent is met natuurlijke producten ingericht en geeft je een echt afrikaans gevoel



Photobucket - Video and Image Hosting



Onze tent had een eigen zwembadje, en ook hadden we onze eigen huisdieren, heel veel aapjes en een lieve pumba.



Photobucket - Video and Image Hosting


Marjolein en ik op de campus in Alicedale, moe van een dag hard werken

0 Comments:

Post a Comment

<< Home