Name:
Location: New York, New York, United States

Monday, April 03, 2006

Air school '43

Erg bekend in Port-Alfred is de Air school '43, een international pilotenopleiding. Veel piloten van South-African airways, Kenya airways, Britisch airways comair etc zijn op deze bekende pilotenopleiding begonnen. De opleiding is "slechts" eenjarig, maar als je dan ook ziet wat ze moeten leren, en vooral moeten betalen, is 1 jaar al erg veel. De campus van airschool '43 is bestemd voor 160 studenten, van overal ter wereld. Zo opleidig is niet voor iedereen weggelegd, en de studenten zijn dan ook wel erg serieus over hun opleiding. Er studeert een amsterdamse jongen met wie we contact hebben, genaamd Bobby, en ik heb erg veel contact met James, die hier vlak achter de campus woont. James had me het weekend uitgenodigd voor een vlucht boven Port-Alfred en een stukje oceaan in een twin, en natuurlijk kon ik geen nee zeggen. Ik was wel erg nerveus, vooral omdat ik van te voren een brief moest onderteken, dat als ik dood zou gaan, ik geen aanklacht ging indienen (wat nogal moeilijk gaat als je dood bent). Anyway, zo twin vliegtuig is voor 6 personen. In principe begin je in een 3 persoons vliegtuigje, maar James is als het goed is in 2 weken tijd afgestudeert dus kan in principe in elk type vliegen. James, moest oefeningen doen dus had een intructor naast hem zitten die hem vervolgens allemaal testen liet doen. Daar was ik niet erg blij mee, de take-off was heftig, zo klein vliegtuigje is ontzettend onstabiel, en er was veel turbelentie. Boven Port-Alfred was het niet echt fijn vliegen, pas boven de oceaan was het rustig. Op een gegeven moment zag ik de proppeler van het vliegtuig stil staan, voordat ik via mijn headsett kon gaan schreeuwen, bleek dit allemaal bij een oefening te horen; James moest vliegen zonder de proppelers te gebruiken, zodat als die ooit het niet doen, hij weet hoe hij op land moest komen. In de zee zagen we een ontzettend grote tanker, we gingen ernaast vliegen en even naar de bemanning zwaaien (zo enkele meters boven zee) en weer een take-off naar boven. Zo vliegreisje is niet echt weggelegd voor mensen met een gevoelige maag, dus ik was echt blij weer te landen. De landing was trouwens verschikkelijk, daar je gewoon op een grasveld land. Het vliegen was echt een ontzettende ervaring, toch geef ik mijn voorkeur voor een iets stabieler vliegtuig de volgende keer. Hieronder enkele foto-tjes genomen, ik heb de take-ff en landing gefilmd.

Photobucket - Video and Image Hosting


Photobucket - Video and Image Hosting




Photobucket - Video and Image Hosting

Photobucket - Video and Image Hosting

0 Comments:

Post a Comment

<< Home