Name:
Location: New York, New York, United States

Saturday, March 04, 2006

Barholomew Dias Cross

Once Upon a time....
Vroeger dacht men dat de zee het einde van de wereld was, en dat het de speelplaats was van dolfijnen, vissen, vogels en walvissen. De mens dacht dat de mens niet op zee kon overleven, en dat zou ook voor de toekomst het geval blijven. In de Zuid- en Westkust van Afrika dacht de bevolking er ook zo over, totdat ze in 1486 Barholomew Dias tegenkwamen. Bartholomew Dias ook wel Dias de Novaes genoemd, was een portugeese reiziger. In 1846 heeft hij 2000 km onbekende kust afgereisd, dit was de West- en Zuid-kust van Afrika. Op 3 plaatsen langs de kust heeft Bartholomew Dias een kruis geplaatst; de Dias crosses!
Enkele toerisme studenten hebben mij uitgenodigd om een wandeling te maken naar 1 van deze dias crosses, een wandeling langs het strand van 8 km. Het weer was redelijk, gelukkig niet te warm. Maar het was erg winderig, dus een heftig stukje lopen totdat we bij een heuvel aankwamen. Bovenop de heuvel stond het kruis, maar eerst nog een pittige wandeling naar boven. Boven aangekomen struikel ik bijna over iets heen, nadat ik me georienteerd had zag ik dat er om het gedenkteken mensen lagen te slapen. Ik was zojuist over eentje gestruikeld. Dit bleken bouwvakkers te zijn, die geschuild waren voor de wind, te wachten tot iemand ze ophaalde daar in de middle of nowhere. Boven op de heuvel hebben we heerlijk gegeten, en genoten van het prachtige uitzicht. De terugreis was iets minder prettig; we moesten recht tegen de harde wind inlopen en ik had natuurlijk mijn zonnebril vergeten, dus kreeg veel zand in mijn ogen. De middag eindigde voor mij dan ook bij de dokter; mijn oog was gezandstrand, en ik kon niks meer zien. Bij de dokter hebben ze mijn oog gewassen en kreeg ik een behandeling, inmiddels kan ik weer wat zien, maar het zal nog wel een paar dagen duren voordat het weer hersteld is.



0 Comments:

Post a Comment

<< Home