Name:
Location: New York, New York, United States

Saturday, March 04, 2006

Church Township




Vannochtend vroeg ben ik met mijn kamergenootje Marjolein naar een kerkdienst geweest in de township. Dit was voor mij de eerste keer dat ik kennis maakte met de bevolking van de township. Het aanzicht van een township is erg kleurrijk, de huisjes en hutjes hebben alle kleuren van de regenboog. De piggen en kippen lopen door de straat, en heel veel spelende kinderen. uiteraad had ik me geen luxe kerk voorgesteld, maar bij het aanzicht van de kerk in de township schrok ik toch wel een klein beetje. We werden als VIP's ontvangen door de bevolking, allen kwamen ze om ons heen staan, om ons een handje te kunnen geven, de kinderen lachten verlegen, en iedereen wilde ons persoonlijk begeleider zijn. Het eerste uur van de kerkdienst bestond uit zang, echt fantastisch al die mensen konden stuk voor stuk fantastisch zingen, het leek meer een voorstelling van een gospelkoor dan een kerkdienst. Na de kerkdienst werden we door een vrouw apart genomen, en gingen we samen met een paar locale mensen onze ervaringen met de kerk uitwisselen. Er werden vragen gesteld over wat goed en fout is, en voor ons was het allemaal zo duidelijk, de afrikanen hadden vaak moeite met het onderscheid tussen goed en fout. Wij weten dat huiselijk geweld fout is, maar hier in de township is zoiets vrij normaal, dus moeilijk voor de bevolking om zoiets als fout te erkennen. Na dit gesprek, gingen we terug naar de kerk, voor deel 2. Ook dit keer veel zang, en een mooie preek van de priester. Het deed me denken aan de clip John Legend- used to love you, want deze priester stond zo actief zijn preek te houden, en zwaaide met handen en voeten om zijn bevolking in de township te overtuigen dat ze het ooit beter zouden krijgen. Een fantastische ervaring, en nadat de kerkdienst klaar was, en ik mijn camera pakte om een filmpje te maken, kwamen er steeds meer kinderen om me heen staan. Iedereen wilde op de foto en nog belangrijker wilde meteen het resultaat zien; een camera is daar een hele happening.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home