Name:
Location: New York, New York, United States

Sunday, May 21, 2006

Moselbay

Moselbaai ligt zo halverwege Kaapstad- Port Elizabeth en staat uiteraad bekend om zijn mosselen. In Mosselbaai aangekomen hadden we een gemoedelijke lodge met een fantastisch uitzicht op de Indische Oceaan. De eigenaresse vertelde me dat ze 10 jaar geleden in Port-Alfred heeft gewoond, in de marina. Zij is daar vertrokken omdat ze een B&B wilde beginnen in Moselbaai maar ze vertelde dat ze zo geschokt was dat Port-Alfred in de laatste 10 jaar bijna dubbel zo groot was geworden. Mij was al opgevallen dat kleine stadjes als Port-Alfred booming zijn, er ligt hier veel markt open en een slimme zakenman er goed aan doen wat vakantie huisjes in Port-Alfred te kopen want over 10 jaar zal het zeker het dubbele waard zijn. Toerisme is een nieuwe markt in Zuid-Afrika en vooral in de zomermaanden december en januari is het langs de gehele kustlijn van Zuid-Afrika seizoen en druk. Zuid-Afrika is natuurlijk ongelooflijk groot daarom is er erg veel ruimte, steeds meer toeristen van overzees ontdekken Zuid-Afrika, en het is steeds veiliger in Zuid-Afrika. Ook zijn er tegenwoordig grote game reserves in het malaria vrije gedeelte van Z-A als Kariega, Shamwari of Addo. Vroeger was het alleen het bekende Krugergebied, en dan te weten dat het Krugergebied bijna zo groot is als half Nederland. Moselbaai, Knysna, Plettenberg baai, George en andere kleine stadjes die langs de Garden Route lopen zijn stuk voor stuk booming, er wordt veel gebouwd, grote luxe winkelcentra’s worden geopend en je vind er elk jaar meer toeristen. S’avonds gingen pa ma en dochter naar een visrestaurant in Moselbaai, onze taxichauffeur vertelde ons toen dat de rit van onze lodge naar het restaurant (10 min) in december ongeveer 1 uur zou duren, en dat de stranden van Moselbaai bezocht werden door duizenden mensen. Het visrestaurant was weer heel anders dan andere restaurants waar we tot nu toe waren geweest, we begonnen met oesters, gevolgd door haai en boboti. Een heerlijke Don Pedro als toetje, hmm toen realiseerde we ons dat we sinds onze 1 week elke dag uit eten zijn geweest, goed voor de lijn. De volgende ochtend hadden we een heerlijk ontbijd in de lodge met uitzicht op de zee, daar zagen we een groep van op zijn minst 40 dolfijnen in rondjes zwemmen, fantastisch uitzicht, hebben een uur genoten van de dolfijnen die in de golfen speelden. Jammer genoeg was de zee vrij ruig dus waren ze verder weg dan waar ze normaal zijn, want over het algemeen komen dolfijnen in de eerste golf. Waar dolfijnen zijn, zitten haaien. De dolfijnen zaten duidelijk achter sardientjes aan en werken dan samen met haaien, de haaien werken van onder en de dolfijnen van boven, zodat de sardientjes geen kant meer uit kunnen. Dolfijnen zien is erg bijzonder, en moet zeggen dat dit een van mijn mooiste momenten in Zuid-Afrika was tot nu toe. Natuurlijk had ik in Kaapstad nog niet genoeg geshopt en zijn we in Moselbaai nog even in een groot winkelcentra geweest. Het shoppen in Z-A doet wat amerikaans aan, je hebt vaak grote shoppingscentra’s waar alles winkels bij elkaar zitten, niet echt aparte winkeltjes in gezellige straatjes. Na een fantastische dag in Moselbaai gingen we weer richting Port-Alfred, de laatste stop zal Jeffrey’s bay zijn.

Dolfijnen te zien vanaf ons balkon

Haai eten in een visrestaurant, en wat te doen in Moselbaai zonder mosselen te hebben gegeten.