Name:

Wednesday, March 22, 2006

Plettenberg Bay

Photobucket - Video and Image Hosting

Donderdag 16 Maart tot maandag 20 Maart stond Plettenberg Bay op de agenda. Marjolein heeft vorig jaar al in Afrika rondgereisd met een gids, en dit weekend zouden wij een bezoekje brengen bij deze gids en haar man. De gids genaamd Gerda, begeleidt nederlanders door Afrika, en heeft een busreis voor ons geregeld vanaf Port-Elizabeth, iets wat hier ontzettend lastig is, omdat openbaar vervoer in Zuid-Afrika niet bestaat. Alleen rond Kaapstad en Johannesburg zal je enkele bussen tegenkomen, voor de rest is een auto in Z-Afrika noodzakelijk. Zodoende hadden Marjolein en ik het probleem hoe we in Port-Elizabeth moesten komen, na wat telefoontjes zouden we zo 400 rand per persoon moesten betalen voor een reis van 2 uurtjes. uiteindelijk kwamen we er al snel achter dat er veel jongens van de Airschool regelmatig naar P-E gingen, dus hebben we een goede deal kunnen sluiten tegen wat benzinegeld. In P-E aangekomen, zijn we eerst heerlijk gaan shoppen in Greenacke, een ontzettend grote winkelcentra in de grote stad P-E. Na wat geshopt te hebben, tijd voor eten (MC Donalds) en op zoek naar onze busmaatschappij, uiteraad doen ze in Afrika niet aan tijden, dus na 20 minuten te hebben gewacht kwam dan eindelijk onze bus. De busreis was lang en saai, inmiddels was het al donker dus kon niks meer zien, de reis deed me denken aan mijn busreis ooit naar Spanje.Eindelijk aangekomen in Plettenberg bay stond Gerda ons op te wachten, bij haar huis aagekomen, voelde Marjolein en ik ons meteen thuis- Gerda woont samen met Rob middenin Plettenberg Bay- een fantastisch uitzicht over het woud, en eindelijk weer eens het gevoel dat je ergens thuis bent. Voortdurend op een campus wonen is wel leuk, maar je hebt totaal geen privacy, dus ik had dit na die weken wel even nodig.
Toen we een glaasje drinken kregen, zagen we een schorpioen in het glas zitten, schrik, de schorpioen was niet dodelijk, maar als je een bijt zou krijgen zou je echt voor lange tijd ernstig ziek zijn, whaaaa enge beestjes hoor.
Na de lange reis waren Marjolein en ik uitgeput, na een nacht rust en een heerlijk ontbijt (sinds weken) hebben we met Rob en Gerda een boottocht gemaakt, Rob heeft een eigen bootje waar hij regelmatig mee gaat vissen op de rivier. Het weer was perfect, geen zon en niet warm, iets wat je in Z-Afrika echt waardeert als je het water op gaat. Na een lekker lunch en een fantastische boottrip, hebben we thuis een wijnfles opengemaakt, en tot laat in de nacht zitten kletsen over Z-Afrika. Erg interessant, Plettenberg Bay is een dorpje voor voor de goed bedeelde mensen onder ons, een ontzettende township is dicht bij het dorpje, het dorpje is alleen tijdens de zomer (december/january) druk en bewoond. Plettenberg Bay bestaat voor 80% uit vakantiewoningen, van voornamelijk mensen uit Johannesburg. Rob vertelde ons veel over afrika, en de mensen hier. Hij vertelde verschikkelijke dingen over de bevolking, vorig jaar was er een gat in het raam gemaakt in hun huis, en lag er overal bloed- wat blijkt is dat ouders, gaten maken in ramen en hun kinderen er dan doorheen duwen om te stelen, iets wat erg vaak misgaat. Om de huizen heen in Plettenberg Bay zit tralies, alles is beveiligd zelfs als we door de voordeur heen willen, moeten we eerst een langs een beveiligde deur lopen. Dat AIDS in Afrika een ontzettend groot probleem is was niet nieuw, maar het geloof dat AIDS geneest als je baby's en kinderen verkracht is werkelijk te ziek voor woorden, in Z-Afrika zal niemand het toegeven, maar in dit land gebeurd dit erg veel. Alcohol is nog een groter probleem in Afrika dan AIDS, door de uitzichtloze situatie van vele mensen is alcohol het enige genotsmiddel. Kinderen zijn al jong verslaafd, en soms niet eens aan alcohol maar onder de kinderen al veel lijmverslaafde; zij snuiven lijm, puur gif. Politiek gezien worden deze problemen allemaal ontkend; de huidige president ontkent zelfs het AIDS-probleem in Afrika, de getallen die we horen verschillen, soms hoor je 1 op de 2 mensen in een township, soms 1 op de 4. Een ding is zeker het aantal mensen met AIDS is enorm. Rob heeft onder zijn werknemers veel ziektegevallen meegemaakt, soms leven ze nog vrij lang en gaat het goed, soms krijgen ze TBC en is het snel einde verhaal. Een cultuurverschil tussen de blanke en donkere afrikanen is dat een blanke afrikaan in het openbaar zou vertellen dat hij of zij besmet is met HIV, een donkere afrikaan zou door eergevoel dit niet toegeven, iets wat het alleen maar moeilijker maakt om te bestrijden. Opvallend is dat veel Z-afrikanen op mijn school dit alles gewoon ontkennen, en niemand zou een persoon hebben gekent, met AIDS. Een grote onzin, net als dat er geen cijfers bekend zijn, de politiek wil geen cijfers hebben, zal ook nooit gebeuren, simpel;er niet genoeg werk is voor al de mensen, dus met AIDS lost dat probleem vanzelf op.
Zaterdag lekker met Gerda, Marjolein en naar het strand geweest, bruin worden. Een heerlijk dagje. Zondag was het weer niet goed, zo hebben we besloten om naar Knysna te gaan om te shoppen (alweer!) maar in Knysna was het weer verschikkelijk, dus zijn we doorgereden naar George. George ligt op de Garden Route, en heeft net een ontzettend groot winkelcentrum geopend; alles van marmer, luxe winkels etc. Heb de biographie van Nelson Mandela gekocht (moet je op z'n minst gelezen hebben als je in Z-Afrika bent. Die avond zijn we met Gerda en Rob mee uit eten geweest naar een Italiaans restaurant in Plettenberg Bay; een fantastisch uitzicht over zee. Daar hebben we met Gerda, Rob en vrienden heerlijk gegeten en gedronken. Om 12 uur was Marjolein jarig; 20 jaar geworden.
Maandag was onze laatste dag, en afscheid nemen was lastig, gelukkig gaan we ze zeker nog een keer zien in de 3,5 maand die we hier nog zullen doorbrengen. Ook zal ik met mijn ouders (die over een maandje mij komen opzoeken) langs Plettenberg Bay reizen, om dag te zeggen. Maandagavond hebben we marjoleins verjaardag goed gevierd. Dinsdag was Human Rights Day, dus hadden we (alweer) vrij.

Photobucket - Video and Image Hosting

Het terras van Rob en Gerda, met een fantastisch uitzicht op het woud. Aan de andere kant van het huis heb je uitzicht op de Indische Oceaan.

Het zicht op Plettenberg bay

De prachtige zonsondergang in Plett

Photobucket - Video and Image Hosting

De boot van Rob & Gerda, op het strandje hebben we heerlijk geluncht!

Marjolein and me!

Dit spoor gevonden op de wal, waarschijnlijk van een wilde kat

Lekker pilsje!

S'avonds heerlijk kletsen op het balkon, met lekker wijntje uiteraad

De township van Knysna

Photobucket - Video and Image Hosting
Vanaf deze brug kan je bungeejumpen, dit is de hoogste bungeejumpplaats ter wereld, de diepte is moeilijk op een foto vast te leggen, maar ik kan je verzekeren, dat mensen die daarvan af springen echt ziek zijn, ik was al misselijk toen ik op dit uitkijk-punt stond.

De boten vissen calamari (inktvis)